Det er alle tiders!
I min fødeby, Aalborg, havde man i min barndom et slogan ”Aalborg viser vej”. Om Aalborg den gang faktisk viste vej, var jeg for ung til at fornemme, og i dag er jeg for gammel til at huske det. I mine barndomsferier kom jeg tit til Aarhus, der dengang blev betegnet som ”Smilets by”. Det mente jeg var lidt af en overdrivelse, for jeg stødte på mange humørfattige aarhusianere – ikke fordi aarhusianere er så meget anderledes end andre danskere – for vi andre går jo heller ikke rundt og smiler hele tiden.
For nogle år siden forsøgte Aarhus Kommune som et led i en brandingstrategi at lancere et nyt slogan for byen: ”Aarhus – Danish for progress”. Det kostede en million, men det virkede ikke, bl.a. fordi de erhvervsdrivende ikke ville bruge det. Måske fordi der også kom en Aarhusvittighed ud af det. Danish er en engelsk betegnelse for wienerbrød, og således kunne det nye brand oversættes til ”wienerbrød i fremskridt”. Om de lokale bagere var glade for det, skal jeg ikke kunne sige, men i 2014 besluttede Aarhus Kommune at droppe sloganet.
I Roskilde er der nu blevet lanceret et slogan ”Alle tiders Roskilde”, eller rettere en relancering, idet ”kartoffelmanden” på Stændertorvet, Jens Sørensen, allerede i 1994 i forbindelse Roskildes 1000 års jubilæum foreslog dette slogan. Da jeg flyttede fra Aalborg til Roskilde i 1972, syntes jeg ikke, at Roskilde var alle tiders, byen forekom mig lidt stillestående og kedelig, men der er lykkeligvis løbet meget vand fra kilderne siden dengang, og i dag vil jeg gerne skrive under på ”Alle tiders Roskilde”, og sådan tror jeg, at mange roskildedensere har det.
Men formålet med det nye brand er ikke blot at understrege glæden og selvfedmen ved at bo i en driftig by og kommune. Brandet har til formål at tiltrække nye borgere, virksomheder og flere turister til kommunen, og det forudsætter, at mange aktører, kommunen, de erhvervsdrivende og de mange foreninger og frivillige arbejder proaktivt og vedholdent på at udfylde og udvikle brandet om et ”Alle tiders Roskilde”. Samt at man også tør satse på nye tiltag, der fortsat gør det attraktivt at bo i Roskilde. Så fortsat udvikling, fordi alternativet er stagnation og tilbagegang.
Og det er ikke alle tiders!
Keld Holm – Formand for Den Konservative Vælgerforening i Roskilde